Майстерність і професіоналізм майбутнього лікаря базуються на професійних компетенціях, які містять теоретичні знання, практичні вміння та комунікативні навички.
Набути цей унікальний досвід впродовж навчання в низькостресовому для студентів та безпечному для пацієнтів середовищі можливо тільки в умовах симуляційного тренінгу.
Упродовж двох років, відколи створений, міжкафедральний тренінговий Центр став улюбленим місцем занять студентства усіх курсів університету, таким собі місцем сили, що наближає їх до професії. Особливо відчутним це стало минулого року, коли коронавірусний карантин завадив клінічним кафедрам навчати студентів біля ліжка хворого, де ті здобували безцінні практичні навички. Упродовж навчального року Центр працює на повну потужність. Його потенціалом студентська спільнота активно послуговується й завдяки тому, що освітній процес в університеті триває за змішаною формою навчання з повною візуалізацією у синхронному онлайн режимі на основі MS Teams.
Тож як згодилася потужна навчальна база, яку, завдяки зусиллям ректорату, має тепер ЗДМУ в образі високотехнологічного центру, оснащеного новітнім симуляційним обладнанням! Потенціал його безмежний. Тут можливо повністю відтворити в реальному часі різноманітні клінічні стани пацієнтів. Тренінговий центр має в своїй структурі кілька підрозділів, які нагадують відділення лікарні. А наприкінці року для центру придбали карету реанімаційної швидкої допомоги.
Минулорічні шестикурсники, складаючи підсумкову атестацію посеред ковідних буднів «дистанційки» та ізоляції, вважали відпрацювання практичних навичок у міжкафедральному тренінговому центрі справжнім подарунком. Звичайно, працювали там з дотриманням карантинних норм групами, але з яким задоволенням, скажімо, майбутні акушери й гінекологи заходили до імпровізованої пологової зали, де ключовим об’єктом є манекен породіллі Noelle. Симулятор пологів дає можливість відтворити як фізіологічний, так і патологічний перебіг подій, різні положення плода в пологах, реалістична черевна стінка дозволяє відпрацювати прийоми Леопольда. Звичайно, майбутні лікарі складали цей компонент атестації набагато успішніше, аніж це було б лише теоретичним відпрацюванням тематики.
І так у кожному підрозділі центру – педіатрії та неонатології, функціональної діагностики, реанімаційному, госпітальному, медицини катастроф, 3D-кімнаті, надто ж біля унікальної інтерактивної панелі – віртуального симулятора пацієнта Body Interact, студент отримує неперевершене відчуття причетності до надсучасних медичних технологій.
«Усі ці підрозділи активно задіяні у навчальному процесі і в період карантину, - констатує керівник міжкафедрального тренінгового центру Катерина Романова. – Більше того, ми намагаємся компенсувати студентам неможливість практикувати у лікарнях, тому заздалегідь склали розклад перебування тут на заняттях, щоб у кожного курсу, як це передбачено навчальним планом, була можливість вільно долучитися до наших передових технологій.
На період карантину функціонування міжкафедрального тренінгового центру здійснюється з суворим дотриманням санітарно – гігієнічних норм та наявністю засобів індивідуального протиепідемічного захисту. Постійно приміщення та обладнання обробляється антисептичними та дезінфікуючими засобами, між змінами груп студентів, інтернів та курсантів провітрюються всі навчальні зони».
У Центрі щодня відбуваються події. У конференц залі, наприклад, традиційно науковці захищають дисертаційні роботи, - лише в період з вересня по грудень торік успішно проведено 11 таких захистів.
Справжнім відкриттям для лікарів – практиків Університетської клініки ЗДМУ стало знайомство з Центром під час проведення з ними торік у вересні тренінгу з майстер-класом: «Удосконалення практичних навичок при невідкладних станах». Працювали групами під керівництвом кандидата медичних наук, доцента кафедри медицини катастроф та військової медицини, Олега Льовкіна. Лікарі отримали реальну можливість відпрацювати свої дії в екстрених ситуаціях. Зокрема, під час умовної автокатастрофи з автомобіля, який потрапив в ДТП, необхідно було евакуювати постраждалих, зупинити кровотечу, іммобілізувати зламану кінцівку чи хребет, знеболити постраждалого, заспокоїти родичів. У підрозділі функціональної діагностики медиків із чималим стажем практичної роботи вразило унікальне оснащення: ультразвукові сканери Esaote MyLab 40 та CBit 8, електроенцефалограф Нейроком, спірограф Spirolab III, електрокардіографи Биомед ВЕ600, комбіновані добові монітори ЕКГ та артеріального тиску КАРДІОСЕНС АД призначені для проведення широкого спектру досліджень у дорослих та дітей. Навчаючись на таких технологіях, випускники ЗДМУ складуть честь найсучаснішому лікувальному закладу, де працюватимуть.
У вересні, коли навчання студентів продовжилося у дистанційному форматі, професорсько – викладацький склад університету запропонував студентам, які прийшли на перший курс, ряд відеолекцій за різними напрямами. Найкращою базою створення такого контенту став міжкафедральний тренінговий Центр. Тут для першокурсників у вересні було відзнято шість актових лекцій, з якими виступили: доктор медичних наук, професор Олена Рябоконь – «Медицина», доктор медичних наук, професор Олена Усачова – «Педіатрія», доктор біологічних наук, доцент Сергій Павлов «Технології медичної діагностики і лікування», доктор фармацевтичних наук, професор Олександр Панасенко – «Фармація», доктор медичних наук, професор Олена Алипова – «Фізична терапія, ерготерапія», кандидат медичних наук доцент Олег Міщенко – «Стоматологія».
Також на базі тренінгового центру були записані лекції провідних науковців університету з актуальної теми подолання коронавірусної інфекції, які доступні широкому загалу для перегляду на youtube-каналі ЗДМУ. Пропонований контент мав великий резонанс і тисячі переглядів представниками медичної спільноти.
Розпочаті торік у вересні, триватимуть до 24 лютого поточного року заняття у лікарів – інтернів першого року навчання за напрямком «Загальна лікарська підготовка» з відпрацюванням практичних навичок у рамках підготовки до державного ліцензійного іспиту «Крок 3. ЗЛП». Загалом її пройдуть 207 лікарів – інтернів. Вони закріплять та опанують теоретичні та практичні аспекти найбільш поширених практичних навичок в педіатрії, кардіології та пульмонології; теоретичні та практичні навички з основ серцево-легеневої реанімації з використанням дефібрилятора та відпрацювання стандартизованого пацієнта COVID-19. Підготовка відбувається у так званому госпітальному підрозділі, де розміщені манекени hi-fidelity класу Susie та Trauma Man. Устаткування підрозділу максимально наближене до інтер’єру лікарняної палати. Роботизовані манекени здатні пред’являти скарги, дихати, кашляти, пітніти та плакати. Вони дозволяють виявити ціаноз шкіри, визначити реакцію зіниць на світло, провести аускультацію серця, легень та черевної порожнини, визначити наявність пульсу на центральних та периферичних судинах, вимірювати артеріальний тиск, проводити віртуальний моніторинг вітальних функцій пацієнта, зареєструвати ЕКГ, надати невідкладну допомогу.
Торік у грудні майже 300 лікарів-інтернів першого та другого років навчання мали доступ до віртуального пацієнта Body Interact . Підключившись до технології в режимі онлайн, вони мали можливість працювати з різноманітними сценаріями з клініки внутрішніх хвороб, педіатрії, хірургії, акушерства та невідкладних станів. Кожен, спілкуючись з віртуальним пацієнтом, проводив фізикальне обстеження, робив необхідні лабораторні та інструментальні тести, встановлював діагноз і призначав лікування, обираючи дозування препарату з урахуванням маси тіла, зросту і ваги пацієнта. Така потужна практика наблизила лікарів – інтернів до реальної роботи в клініках.
«Для наших лікарів-інтернів тренінговий Центр є улюбленим місцем навчання іще з їхнього студентства, - зазначає декан ФПО ЗДМУ, доктор медичних наук Юрій Рябоконь. – Адже тут зібрано передові технології, завдяки яким професія для них стає близькою і зрозумілою. Зокрема, однією з важливих складових є робота з інтерактивним пацієнтом. Так, інтерни опановують теоретичні та практичні аспекти в кардіології та пульмонології, - на манекенах проходять реєстрацію ЕКГ, розглядають сценарії з діагностики та невідкладної допомоги при порушеннях серцевого ритму за даними електрокардіографічного дослідження, вчаться на практиці застосовувати дефібрилятор під патронатом досвідчених анестезіологів. Цінною є практика проведення аускультації легенів та визначення алгоритму допомоги при невідкладних станах при бронхіальній астмі, обструктивній пневмонії, і багато інших навичок».
Тут, у Центрі, наприкінці минулого року також тривала інтенсивна підготовка лікарів – інтернів другого року навчання до підсумкової атестації за спеціальностями: «Радіологія», «СМЕ», «Неврологія», «Клінічна онкологія», «Психіатрія», «Дитяча отоларингологія», «Інфекційні хвороби», «Дерматовенерологія». У такий спосіб її пройшли 66 здобувачів вищої медичної освіти.
З повним навантаженням працює новітня апаратура УЗД - доктор медичних наук, професор Віталій Сиволап проводить тренінги зі спеціалізації з курсантами, що проходять тематичне удосконалення «УЗД в кардіології», яке має надзвичайну популярність серед лікарів. А студентам та співробітникам ЗДМУ є можливість перевірити здоров’я разом з кандидатом медичних наук Ганною Новак.
Варто зазначити, що так само повноцінно використовується і високотехнологічний потенціал стоматологічного тренінгового Центру. Тут проводяться заняття лікарів – інтернів першого року навчання за спеціальністю « Стоматологія ». Працюють під керівництвом завідувача кафедри терапевтичної, ортопедичної та дитячої стоматології, доктора медичних наук, професора Олександра Возного. У них триває очно – заочний етап навчання. Загалом такий вишкіл за графіком з листопада по 14 січня пройде 41 інтерн, адже працюють, відповідно до карантинних вимог, групами по п’ять осіб, двічі на тиждень. Заняття практично індивідуальні.
«Наша кафедра підтримала ініціативу ректорату університету стосовно такого проєкту, - розповів професор, - адже у такий спосіб стоматологи- інтерни набудуть таких необхідних їм у практичній роботі навичок, бо мине небагато часу, і вони стануть до самостійної роботи. А також важливо те, що вони почуваються в університетському середовищі, працюють з використанням новітнього оснащення, яке придбав для центру університет».